Små barns kognitiva utveckling!

Det finns en mening som ständigt återkommer när man läser om de politiska partiernas syn på förskolan. Den där meningen återkommer också i föräldratidningar. Den går så här: ”barn som går på förskola får en bättre kognitiv utveckling än barn som fostras enbart i hemmet”. Den där meningen gör mig både arg och ledsen. Den står där den där meningen men det kommer inga förklaringar efteråt. Vad är det i förskolan som gör att barnen får den här bättre utvecklingen? Vad är det pedagogerna gör som inte föräldrarna gör? Vad är rent konkret som barnen lär sig?

Vi som är hemmaföräldar vet ju att det inte är så. Jag vet det i alla fall. Jag tänker på alla mina 6 barn. Några av dem har visserligen gått på förskola kortare perioder, 3 timmar om dagen. Jag märkte aldrig att de lärde sig något särskilt där som de inte lärde sig hemma. Jag vet däremot att de var tvungna att börja hävda sig bland de andra barnen. De fick börja kriga sig till en plats. De blev emellanåt missförstådda av pedagogerna. Det kan hända hemma också men hemma är chansen mycket större att missförstånden reds upp eftersom föräldern kan läsa av barnets reaktkioner bättre än en pedagog som har ansvar för många barn. Barnet vågar också berätta mycket mer för sina föräldrar än för ”främmande” vuxna. Jag har sett ett par av barnen bli tystare och tystare. De gav liksom upp när de förstod att de skulle vara där varje dag. Då tog jag hem dem och fick tillbaka mina glada barn. Jag har sett dem oroa sig för hur deras yngre syskon hade det. Hur de skulle klara sig bland alla större barn. Hur den yngre skulle klara sig utan en stor som tog hand om dem.

Jag har själv kunnat se hur mina barn har utvecklats och lärt sig saker varje dag i sin hemmiljö. Jag är ingen supermamma. Jag är inte särskilt intresserad av pedagogik. Jag planerar inte mitt prat så att jag ständigt utvidgar samtalsämnena. Jag jobbar inte enligt tematiska studier. Jag älskar däremot mina barn väldigt mycket. Jag tycker om att vara tillsammans med dem. Jag tycker om att prata med dem, busa och skratta med dem, lyssna på dem. Jag tycker om att ta hand om dem, tvätta dem, hjälpa dem att bli torra, ge dom god mat, se till att de har rena kläder och ett rent hem. Jag tycker om att ge dem frihet att utforska sina egna intressen, låta dem fundera över vad de vill göra, låta dem upptäcka vad de kan på egen hand. Jag tycker helt enkelt om att vara mamma!

Jag har en liten 2-åring just nu. Han har inte gått en dag på förskolan och kommer heller inte att göra det. Jag förundrar mig över hur mycket han har lärt sig. Hur stora språng han gör i sin kognitiva utveckling varje dag. Jag förundrar mig över hans förstånd, minne, humor, pratutveckling, fysiska utveckling… Han drar sina slutsatser, tränar sitt minne när vi pratar om vad vi har gjort och vad vi ska göra. Han tränar sin kropp i sitt hem, i trädgården, i skogen, på stan. Han tränar sitt uppförande tillsammans med mig, sina syskon, sina släktingar, i affärer, hos tandläkaren… Han lär sig nya ord varje dag. Han sjunger och spelar piano, han ritar med kritor och tuschpennor och vattenfärg och oljekritor. Han hjälper sin pappa att spika och gräva och tvätta bilen. Han lagar mat tillsammans med mig eller sin pappa.

Det är ju inget konstigt med allt han lär sig! Alla barn lär sig ständigt nya saker bara genom att de deltar i ett sammanhang helt enkelt. Om det inte vore så skulle vi människor inte ha klarat oss. Vi skulle ha gått under som art. Det mesta är alldeles naturligt och man behöver inte reflektera så mycket över vad barnet har för sig hela tiden. Men ibland förvånas man över hur mycket ett alldeles litet barn kan och förstår. Jag tänker på när min lille son ville ha en falukorvsskiva innan maten. Jag gav honom tre eftersom jag vet att han alltid vill ge till sina två minsta storebröder. Han såg bara två av dem eftersom två låg på varandra. Han tittade uppfordrande på mig och ”Macke” (som han kallar sin minsta storebror). Han kunde alltså förstå att tre barn och två korvskivor inte går! Han kan alltså inte bara räkna mekaniskt utan kan jämföra två mängder – den ena i hans hjärna (bröderna) och den andra i hans hand! Är det inte fantastiskt att barn helt på egen hand utvecklas på detta komplicerade sätt. De behöver ingen undervisning för att lära sig detta!

Att få vara med till fullo i ett vanligt vardagsliv är guld värt för barn. Det ger så otroligt mycket. Det ger framför allt närvaro och gemenskap. Men det ger också matematiska färdigheter, språklig utveckling, naturvetenskapliga upptäckter, praktiska färdigheter, finmotorik och grovmotorik… Det är sånt som alla mammor och pappor har vetat i sitt inre utan att någonsin sätta ord på det eller skriva en rapport om det. Det är så lätt och så roligt och så tillfredställande för både förälder och barn! Det borde också vara så självklart!

3 thoughts on “Små barns kognitiva utveckling!

  1. Väldigt bra skrivet Birgitta! Vi behöver fler som står upp och berättar att politiker måste ange referenser till sina påståenden. Man ska som politiker inte kunna säga vad som helst som politiker utan att bli ifrågasatt.

    Kognition är alltså viljestyra processer som gör att vi kan ta in kunskap. Man kan säga att det är en persons tänkande, uppmärksamhet, minne, inlärning, medvetande, språk samt beslutsfattande och problemlösning. För det första är ett kognitionstest väldigt avancerat, det är många variabler att ta hänsyn till så det går inte bara att göra ett kognitionstest rakt upp och ner som det låter på dessa politiker. Man gör flera tester för att täcka upp alla områden och det är ett avancerat arbete.

    Politiker säger alltså att barns kognitiva funktioner blir bättre av att vistas på förskola? Detta ska stämma enligt någon studie som de inte ens kan referera till, vi vet alltså inte i vilken ålder som barns kognitiva funktioner har mätts och vi vet inte om de är ihållande. Vi vet inte vilka kognitiva funktioner de har testat, har de bara testat typ språk så gäller det ju inte att barn kognition blir bättre med förskolan utan att deras språk blir bättre. På vilka förskoleförhållanden har dessa studier gjorts? För dessa kan inte gälla svenska förskolor, det har inte gjorts några studier på svenska förskolor.

    Vi vet inte ens om studien är vetenskaplig, det kan ju vara något hopkok som några personer har satt ihop och kallat för ”forskning”. Forskning måste vara vetenskaplig, med ovetenskaplig forskning kan man visa att jorden är platt. Att de inte vill referera till någon forskning visar ju bara att de inte har någon forskning att referera till.

    Frågan är om politiker ens vet vad ordet kognition betyder, vi kanske borde rösta på politiker med bättre kognitionsförmåga, då skulle de i alla fall ha vett att ha referenser till sina påståenden.

Kommentera

